3 Ocak 2011 Pazartesi

BULGARİSTAN'IN MEŞHUR FUNİYKİ TATLISI

                                                    
     Ne zamandır yapmak istediğim,fakat çok üşendiğim bir tarifi sizlerle paylaşmak istiyorum.Bulgaristan'ın meşhur ''FUNİYKİ TATLISI'' burdaki ismide ''TORPİL'':) Arasındaki tek fark hamurdan yapılıp sarılması ve muhallebisi,Torpil ise milföy hamurundan yapılıyor ve içerisindeki krema krem şanti kıvamında.
      Kolları sıvayıp işe koyulduk.Sağolsun annem ve babaannem de beni kırmadı hep birlikte üstesinden geldik.Biraz zamanımızı alsa da fırından gelen o mis gibi koku tüm yorgunluğumuzu alıverdi.



FUNİYKİ(KÜLAH TATLISI)

     HAMUR:

  • 2 adet yumurta
  • 1 kahve fincanı(nescafe fincanı) yoğurt
  • 1 kahve fincanı(    ‘’           ‘’   ) şeker
  • 1 adet kabartma tozu
  • 1 adet vanilya
  • Aldığı kadar un (yumuşak bir hamur olana kadar un ekliyoruz.)


KREMASI:
  • 1 kg süt
  • 1 paket Ahududu aromalı nişasta(Bulgaristan malzemeleri satan pazarlarda bulunabilirsiniz.)
  • 1 su bardağı şeker
  • Yarım bardak su

   ÜZERİ İÇİN:
  • 1 kâse öğütülmüş ceviz







YAPILIŞI: 
  Tüm hamur malzemelerini derin bir kapta yumuşak bir hamur elde edene kadar yoğuruyoruz. Bir kâsede nişastayı yarım bardak suyla topak olmadan karıştırıyoruz. Sütü tencereye koyup ılınınca nişastayı ekleyip karıştırıyoruz. Şekeri de ekleyip muhallebi oluncaya kadar pişiriyoruz. Muhallebiyi soğuması için bir kenara bırakıyoruz.
   Hamuru küçük parçalara ayırıp oklavayla yufkalar açıyoruz. Yufkalardan 1–2 cm genişliğinde şeritler kesiyoruz. Kestiğimiz külah kalıplarına doluyoruz. Sarma işlemini en alttan başlayarak yapıyoruz.(Sarma işlemi sırasında her şerit birazcık (1 mm kadar) diğerinin üstüne gelmeli, yani hafif üst üste binecek şekilde sarılması gerekiyor.) (Ayrıca külahları sararken alt kısmının delik kalmamasına dikkat etmeliyiz, muhallebi oradan akabiliyor.) Önceden 180–200 C ısıtılmış fırında hafif kızarana dek pişiriyoruz ve daha sıcakken külah kalıplarından dikkatlice çıkartıyoruz. Bir tepsiye koyup soğumalarını bekliyoruz.
   Biraz soğuduktan sonra külahları muhallebiyle doldurup, külahın ağız kısmına öğütülmüş ceviz serpiyoruz. Külahın yanlarına da, isteğe göre pudra şekeri serpilebilir.


NOT: BENİM KALIPLARIM BULGARİSTANDA ÇOK SEVDİĞİM BİR ARKADAŞIMDAN HEDİYE AMA KALIPLARI PASTA MALZEMELERİ SATAN YERLERDE BULABİLİRSİNİZ.

20 yorum:

KİZHATCE dedi ki...

harika görünüyor,yapanın eline sağlık,yiyenlere afiyet şeker olsun:)sevgiler...

Nigar SARGIN dedi ki...

Teşekkür ederim hatçe;)Annem ve babannemle güç birliği yapıp hazırladık ;))Sevgiler benden;)

pasta köşesi dedi ki...

Ya ben buna bayılırım ama elimde hiç tarif yoktu...Annemde hatırlamadığını söylüyordu inanılmaz iyi oldu hemen yapmam gerek :)
Sevgiler canım...

Nigar SARGIN dedi ki...

:)))) Evet canım bende çok seviyorum.Hazır kalıplarım varken annem ve babannemin yardımlarıyla üstesinden geldik.Ohh ne güzel olmuş...Sizede şimdiden kolay gelsin canım benim;))Kocaman sevgiler benden;)

miski_amber dedi ki...

ben de izmirde oturuyorum fakat ahududulu nişasta bulabilceğim bulgar dükkanı bilmiyorum.dükkan,pazar önerebilir misiniz??

miski_amber dedi ki...

ben de izmirde oturuyorum fakat ahududulu nişasta bulabilceğim bulgar dükkanı bilmiyorum.dükkan,pazar önerebilir misiniz??

Adsız dedi ki...

ben de izmirde oturyorum fakat ahududlu nişasata nerede bulabilirm??

Nigar SARGIN dedi ki...

Miski_amber ;
Merhaba arkadaşım izmir'in bir çok pazarında mevcuttur aslında ama sana önereceğim çamdibi,pınarbaşı,doğanlar ve yeşilova semtlerindeki pazarlarda kesinlikle satılıyor.Ayrıca sarnıç ve menderes tarafında göçmenlerin en yoğun olduğu yerler olduğundan bulabilirsin canım.

Sonsuz Dekorasyon dedi ki...

yapımı çok değişik eminim çok lezzetlidirde galiba pişirirkende o metallerin içinde durması gerekiyor dimi onlardan edinmek gerek:)

Nesrin dedi ki...

Ben de göçmenim ama hiç duymamıştım böyle bir tatlıyı, harika görünüyor:)

Nigar SARGIN dedi ki...

Pişerken metaller içinde kalıyor zaten fırından çıkarıp hemen diğer hamurları sarıyoruz üzerine ;))

Nigar SARGIN dedi ki...

Aaa çok meşhurdur bu tatlı ;)))

Adsız dedi ki...

Burada satiliyor arkadaslar ben kullaniyorum hic paslanmiyor bulasik makinesinde yikayabiliyorum
http://www.sanalpazar.com/Paslanmaz-Huni-Tatli-Kalibi__isp29419177

Adsız dedi ki...

Annemde yapıyor , çok güzel oluyor bu tatlı

bademlebuduk dedi ki...

bu tatlılara bayılıyorummm

Nigar SARGIN dedi ki...

Güzel yorumunuz için çok teşekkür ederim.Sevgilerimle ;)

Unknown dedi ki...

Tatif harika bende Bulgaristanda yaslyorum
Kalip bulamlyorsaniz bi tiyo veriyorum size.
Kavanoz kapaklarl var ince olanlar alip bi makazlan kenarlarindaki kivirik yerini kesiyorsunuz sonra elinizlen kiviriyorsunuz aynisi de olmasa ayni isinizi goruyor.

Unknown dedi ki...

Prinsesa makinesi, funiyka kalıbı gibi Bulgaristan lezzetlerini www.oncesende.com isimi web sayfasında bulabilirsiniz

Adsız dedi ki...

Gercekten bu tatli Bulgaristan'da cok meshur.Hele Kircaali bolgesinde.Hala yapiyoruz ve cok seviyoruz.Puding yerine ekler/profiterol kremasi ile doldurursaniz,cok daha lezzetli olacaklardir.(Burda artik BG'de oyle yapiyoruz.)
Ekler kremasina "ЖЪЛТ КРЕМ"(JIlt krem/sari krema/) denir ve hazirlanisi cok kolaydir.
https://www.google.bg/search?q=жълт+крем&client=ms-android-samsung&prmd=ivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjgo4KswrjTAhULL8AKHQQhDMsQ_AUIBygB&biw=360&bih=559#imgrc=dD0al3Hf6E72OM:

Adsız dedi ki...

Bir de sunu yazmaya unuttum,Nigar hanim.Hamuru kaliplara yukaridan asagiya dolayin. Boylece delikler daha genis oluyor,daha cok krema doluyor ve cok daha guzel gorunuyorlar.
Ben de mutfakta olmayi cok seviyorum. :)